Thursday 28 October 2010

Kenapa perlu "nursing cover"?

Saya alihkan posting tentang nursing cover ke sini supaya  mudah dibezakan antara posting untuk blogshop dan blog untuk berkongsi cerita. Ceritanya berkaitan dengan menutup aurat ketika melakukan penyusuan di tempat awam. Betapa pentingnya aurat tersebut ditutup yang mana ianya hanya untuk tatapan suami tetapi telah menjadi tatapan awam pulak.


Apa pentingnya nursing cover kepada ibu-ibu yang menyusu? Apa itu nursing cover ? Untuk yang first time nak jadi ibu tentu tak biasa dengar perkataan ni atau bahasa Melayunya penutup ketika menyusu. Dulu2 zaman mak kita takde lagi tutup2 tika menyusu atau bf baby ni. Selamba je mak2 kita selak baju bila anak mintak susu. Dulu lain sekarang lain. Dulu orang tak kisah sangat bab2 ni, semua free show, dan kejahatan masa tu mungkin tidak sebanyak sekarang.

Penting sangat ke nursing cover ni? Sebenarnya bagi saya sama pentingnya dengan pakaian kita jugak. Kita pakai baju dan segalanya untuk tutup aurat kita dari pandangan bukan mahram, macam tu jugak fungsi nursing cover. Kita guna ketika nak menyusukan baby terutamanya di khalayak ramai. Takde lah main selak je atau tercari2 tempat nak menyusukan baby terutama ketika keluar bershopping atau ke majlis di rumah sedara mara atau kawan2 kita. Tak payah lagi kita nak mintak izin masuk ke bilik tuan rumah semata2 nak menyusukan baby. Juga berguna ketika perjalanan jauh atau melancong. Tak semua tempat sediakan ruang khusus untuk kita melakukan penyusuan.

Inilah juga antara sebab sesetengah ibu tidak mahu bf babynya sebab alasan diorang banyak susah dari senang. Tapi kalau kita bersungguh2 nak memberikan yang terbaik untuk anak kita, itu bukan alasan untuk tidak menyusukan baby/ breastfeeding. Anak kita akan mendapat yang terbaik dari ibunya di samping belaian dan darah dagingnya bermula dari susu ibunya sendiri bukan susu lembu. Teringat satu frasa kata di salah sebuah hospital kerajaan: "susu lembu untuk anak lembu".

Jadi jangan malu untuk menyusukan anak ketika di luar rumah sebab saya telah sediakan satu cara yang selamat dan terlindung harta kita nan satu itu dari pandangan mata2 jahat. Saya juga menyusukan kesemua anak-anak saya. Ikatan ibu dan anak juga lebih erat. Ibu-ibu moden adalah ibu2 yang tahu menghargai anugerah Allah kepadanya dan memberikan apa yang terbaik untuk bayinya.

No comments:

Post a Comment