Thursday 4 November 2010

Di mana kawan2?

 8 tahun dahulu saya seperti ibu kehilangan anak. Hidup penuh dengan kesunyian walau ada suami dan anak2 di sisi. Tapi saya juga perlukan kawan2, sekadar berkongsi cerita. Selama ini suamilah kawan terbaik saya, kepadanyalah saya mengadu masalah dan segala hal tentang dunia. Tapi kerinduan kepada teman2 lama tetap datang bertandang terutama teman2 yang pernah makan maggi sekali time ongkos takde sebab duit loan tak masuk lagi, teman yang berkongsi kisah suka dan duka tika di universiti. Masak maggi pinjam periuk nasik kawan2 yang bawak periuk ke asrama walau tidak dibenarkan. Time tu, memang tahu yang student perempuan ni lebih penakut dari student lelaki. Kalau kat asrama lelaki, diorang siap bawak washing machine lagi kat asrama, takde kena tindakan apa2. Tapi kalau student perempuan ni, nak guna segala peralatan elektrik terpaksa sorok2. Itulah hakikatnya menjadi wanita, sentiasa patuh pada undang2, dan lelaki pulak selalu break the regulation.

Bila dah kahwin, wajib patuh pada suami. Allah cipta wanita begitu sebab nak melindunginya. Melencong pulak dari tajuk kawan2 tadi.

Sekarang dah banyak kemudahan untuk berhubung dengan kawan2 lama dengan adanya laman sosial. Kalau betul cara gunanya dapatlah pahala, kalau salah guna, dapat dosa kering sahaja. Suami memang tidak membenarkan saya upload gambar keluarga di sana. Hanya yang terlepas gambar 2 anak sahaja. Tapi kawan2 lama memang dapat berhubung kembali. Masing2 dengan kejayaan. Ada yang sudah mendapat gelaran Dr (Phd), lawyer yang berjaya, cikgu cikgi, bizman and woman yang tersohor dan pelbagai lagi. Tumpang bangga dengan pencapaian diorang walau dulu ketika di universiti hanya orang biasa2 sahaja, tapi rezeki Allah bukan kita tahu. Rezeki dan tuah saya juga saya tidak tahu, mungkin ALlah simpan dahulu. Sekarang, tugas saya adalah terus berusaha untuk mengembangkan dan mengukuhkan perniagaan yang ibarat budak baru  belajar meniarap...

No comments:

Post a Comment